Alles wat werkgevers moeten weten als ze hun werknemers een laadpaal willen geven.

Herken je je in de volgende situatie: je wagenpark is/wordt elektrisch en de nood voor slimme laadoplossingen bij je werknemers thuis stijgt. Je bent van plan je werknemers te helpen, door deze kost (deels) op jou te nemen, maar hoe begin je hier aan en waar moet je rekening mee houden? In deze blog helpen wij je met het antwoord op de 6 meest gestelde vragen.

Alles wat werkgevers moeten weten om laadpalen aan werknemers te geven

1. Hoe bepaal ik het budget voor de laadpaal?

Er zijn veel verschillende laadpalen en iedere thuissituatie is anders. Het kan perfect zijn dat werknemer A graag een Smappee laadpaal op sokkel kiest en werknemer B een Easee aan de muur.

De kostprijs voor beide laadpalen zal dan ook sterk verschillen. Hoe standaardiseer je het bedrag dat je aan je werkgevers geeft, zodat je iedereen hetzelfde compenseert?

Het is onrealistisch om iedere werknemer volledig te compenseren, daarom kies je er ook best voor om een standaard situatie te definiëren en daarvoor een offerte te vragen.

Neem contact op met een installateur en vraag een standaardofferte voor bv. een laadpaal aan de wand met een kabeltraject van 5 meter. Vraag hierbij voor een laadpaal die aan split-billing kan doen en op zonne-energie kan laden, maar verder geen slimme functies heeft. Hiermee ben je zeker dat je je werknemers een kwalitatieve basisoptie geeft.

De prijs op de offerte is dan ook het budget per laadpaal dat je aan je werknemers kan aanbieden. Maar…

Wat is split billing?

Split billing scheidt de kosten voor het opladen van je elektrische wagen van het andere energieverbruik van je woning. Zo kan er in kaart gebracht worden hoeveel je laadpaal specifiek gebruikt en kan een derde partij de facturatie tussen werknemer en werkgever regelen.

2. Wat als de werknemer een andere laadoplossing wilt?

Zoals eerder gezegd is niet elke situatie hetzelfde. Sommige laadoplossingen zullen meer werk vragen en dus duurder uitvallen. Andere werknemers zullen toch liever een andere laadoplossing willen met meer slimme functies. Hoe ga je hiermee om?

Door de transparantie die je schept met de standaard offerte, schep je onmiddellijk duidelijkheid over het budget dat jij vrijmaakt voor je werknemers. Willen je werknemers toch kiezen voor een andere optie die buiten het budget valt? Dan kan dat, als je werknemers de meerkost voor hun rekening nemen.

Om je werknemers hierbij te helpen, kan je aan de installateur ook extra standaardoffertes vragen, bijvoorbeeld voor een laadpaal op sokkel met een kabeltraject van 15 meter of voor een laadpaal die meer slimme functies heeft.

Hierdoor weten je werknemers direct aan welke meerprijs ze zich kunnen verwachten en kunnen ze de beste beslissing maken voor zichzelf.

3. Wat als de werknemer het bedrijf verlaat?

Stel: je hebt een laadpaal betaald voor een werknemer, maar die besluit na een jaar om je bedrijf te verlaten. Wat dan? Weggesmeten geld? Met de juiste car policy niet.

Update je car policy met bepaalde afspraken, zoals het terugbetalen van een bepaald bedrag aan de werkgever bij vertrek. Dit bedrag hangt af van welk budget de werkgever initieel vrijgemaakt heeft en hoeveel tijd er zit tussen installatie en vertrek van de werknemer.

Wat is een CPO?

Een CPO of Charge Point Operator is een bedrijf dat een netwerk van laadpunten beheert en ervoor zorgt dat ze allemaal continu kunnen worden gebruikt voor EV-rijders om hun auto probleemloos op te laden.

4. En wat met de elektriciteit die de werknemer verbruikt?

Hoewel je als werkgever niet verplicht bent tussen te komen in het energieverbruik van de laadpaal, kiezen veel bedrijven er toch voor om de werknemer hiervoor te compenseren.

Ook hier zijn transparante afspraken de sleutel om discussies te vermijden. Niet elke werknemer betaald hetzelfde voor zijn/haar elektriciteit. Sommige werknemers hebben zonnepanelen of een variabel energiecontract. Ook hier bepaal je best een standaardsituatie.

Uit ervaring van onze klanten, kiezen de meeste bedrijven voor een richtprijs tussen 25 a 35 cent per kWh verbruikte energie. Bespreek dit met je werknemer om zo tot een overeenkomst te komen.

5. Hoe weet ik hoeveel mijn werknemer verbruikt?

Om te bepalen hoeveel elektriciteit de laadpaal verbruikt, zal je moeten kiezen voor een laadpaal die aan split-billing kan doen. De laadpaal zal dan zijn verbruik apart in kaart brengen.

Om de verrekening tussen werknemer en werkgever automatisch te laten verlopen, kan je een CPO zoals E-Flux koppelen aan de laadpaal. De werkgever krijgt dan op het einde van de maand automatisch een factuur van de verbruikte energie.

6. Wat als de partner ook wilt laden aan de laadpaal?

De kans is niet onbestaande dat de partner van je werknemer ook elektrisch rijdt. Mag de partner dan ook opladen aan de laadpaal? En wat met het elektriciteitsverbruik? Hoe vermijd je misbruik?

Dit vormt geen probleem. Als de laadpaal aan split-billing doet, kan je perfect 2 laadpassen koppelen aan de laadpaal, waardoor je het laadverbruik van iedere gebruiker afzonderlijk in kaart kan brengen. Hierdoor kan je er zeker van zijn dat je enkel betaald voor het laadverbruik van je werknemer.

Op zoek naar een elektriciteitsexpert?

Homate staat voor je klaar

Let's talk!